22 marca 2025

Beatles(s)

Beatles(s) for symphony orchestra (2024)

dedicated to ….

fl solo | 2 fl, 2 ob, 2 cl, 2 bsn | 2 tpt, 2 hrn, 2 trbn, tb | 3 perc | hrp, pno | 18 vln, 6 vl, 5 vc, 3 cb | comp

 

Duration: 17’40”

CD

Sound Chronicle of Warsaw Autumn, POLMIC, Performed by: Basel Sinfonietta, Baldur Brönnimann – conductor, Łukasz Długosz – flute, Paweł Hendrich - computer

AUDIO

SCORE

This piece explores the extent to which one can deconstruct the songs of The Beatles – a band with a high, almost iconic social identity – while still retaining even a minimal level of recognizability.

The title itself reflects my approach. The starting point is the music of the legendary band from Liverpool. The suffix "-less" suggests a loss, a lack, or an inability to affect in a particular way. The title also has a second layer of meaning. The neologism "beatless" describes a certain characteristic of the composition – a lack of beat. This second meaning of the title describes my approach to the orchestral texture, in which I deliberately create and destroy the sensation of beats, atomizing the material (not just rhythmic, but also harmonic and timbral), dissipating its contours in favor of granularity. As a result, what was initially clear (either within the piece itself or in relation to The Beatles' music) becomes blurred, but through its reduced obviousness, it becomes much more intriguing.

In the composition Beatles(s), I draw from an icon of pop culture and creatively transform the source of inspiration, merging it with my own musical language. I am very interested in such multi-layered relationships, revealing hidden similarities where the facade appears to be only differences and strong contrasts.

 

Commisioned by the 67th Warsaw Autumn International Festival of Contemporary Music and the Warsaw Philharmonic.

Utwór, w którym badam, do jakiego stopnia można zdekonstruować piosenki grupy The Beatles – mające wysoką, wręcz ikoniczną identyfikację społeczną – tak, aby zachować ich choćby szczątkową rozpoznawalność.

Sam tytuł pokazuje już kierunki mojego myślenia. Punktem wyjścia jest muzyka legendarnego zespołu z Liverpoolu. Cząstka „-less” sugeruje natomiast ubytek, utratę, niemożliwość oddziaływania w określony sposób. Tytuł ma również drugie dno. Neologizm „beatless” określa pewną cechę kompozycji – brak beatu. To drugie znaczenie tytułu opisuje mój sposób podejścia do faktury orkiestrowej, w której celowo tworzę i niszczę odczucie beatów, atomizuję materiał (nie tylko rytmiczny, ale również harmoniczny i barwowy), wytracając jego konturowość na rzecz ziarnistości. Dzięki temu to, co początkowo czytelne (w samym utworze lub poza nim w odniesieniu do muzyki Beatlesów), staje się mgliste, ale przez mniejszą oczywistość – znacznie bardziej intrygujące.

W kompozycji Beatles(s) czerpię z ikony popkultury i dalece przetwarzam w kreatywny sposób źródło inspiracji, stapiane z moim językiem muzycznym. Bardzo interesują mnie takie wielopoziomowe zależności, pokazywanie ukrytych podobieństw, gdy fasada to pozornie same różnice i silne kontrasty.

 

Zamówione przez 67. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” i Filharmonię Narodową.

List of performances:

2019

3 November

Basel (CH),  Dreispitzhalle, Culturescape

Basel Sinfonietta, Baldur Brönnimann – conductor, Łukasz Długosz – flute, Paweł Hendrich – computer

 

22 September

Warsaw (PL), The Witold Lutosławski Concert Studio of the Polish Radio, Warsaw Autumn

Basel Sinfonietta, Baldur Brönnimann – conductor, Łukasz Długosz – flute, Paweł Hendrich – computer

Opis zdjecia

WORKS