Czy powinniśmy odetchnąć z ulgą, że świat reklamy, symbolizowany przez wielkie telebimy, otacza nas – póki co – tylko Gdzieniegdzie? Na to pytanie postarają się odpowiedzieć twórcy instalacji, której tytuł nawiązuje do niesymetrycznego rozmieszczenia zarówno wykonawców, jak i aparatury nagłośnieniowej. Bardzo ważnym aspektem instalacji będzie więc możliwość zbliżania się publiczności do muzyków, którzy nie będą znajdować się na typowej scenie, tylko pośród odbiorców.

Gdzieniegdzie to częściowo instalacja multimedialna, a częściowo – utwór muzyczny wykonany „wewnątrz” instalacji. Utwór, poza fragmentami szczegółowo opisanymi w partyturze, posiada również  sekcje o większej dozie swobody. W tych częściach działania instrumentalistów są koordynowane przez oprogramowanie, rodzaj „wirtualnego dyrygenta”, informującego muzyków o przejściach z sekcji do sekcji oraz zmieniającego parametry ich gry (np. głośność).

Słuchacze poznają więc niezwykły świat instrumentów, które poza własnymi walorami brzmieniowymi potrafią również współgrać z nowymi mediami (audio i wideo). Efektem jest intrygująca mieszanka brzmienia akustycznego i elektroakustycznego. Połączenie jest tu niebanalne – nie tylko komputer staje się instrumentem akompaniującym wykonawcom, lecz również instrumenty wpływają na pracę komputera. Powstaje zatem zjawisko „human electronics”, czyli elektronika jest kontrolowana naturalnym gestem instrumentalisty, który nadaje jej cechy „ludzkie”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Zamówione przez NOSPR.

 

Gdzieniegdzie (PL)

08 maja 2022

WORKS

EN